11 miljarder grus

Att de rödgröna skattechockar om de vinner valet förvånar väl ingen? Men jag förvånas över dem som tycker 11 miljarder mer i skatt är en bra idé. Världens beskådas genom ett sugrör där människor i Stockholm och andra storstadsregioner är i fokus med 10-minuterstrafik på tunnelbanan, pendeltåg och bussar i mängd.
Nu ser Sverige inte ut så. Det är relativt glest befolkat och kollektivtrafikutbyggnaden som skulle kunna ersätta bilen är en utopi. Även i Skåne där det bor många människor som kollektivpendlar behövs bilen mer än till att åka till och från jobbet. Bilen behövs för att handla, köra barnen till deras aktiviteter, flygplatsen, ja listan där människor som behöver bilens transportmöjlighet är lång. Människor behöver bilen men inte utsläppen från dem, då är det där satsningarna måste göras. 11 miljarder grus i maskineriet är inget människor behöver.
DN  SvD  Expressen  DN2  SVD2  HD  SDS  SKD  SKD2  SKD3  E24

Tags: , , , , ,

One Response to “11 miljarder grus”

  1. Claes Leo Lindwall skriver:

    ”Bilen behövs för att handla, köra barnen till deras aktiviteter, flygplatsen, ja listan där människor som behöver bilens transportmöjlighet är lång. ”

    Problemet är väl att vi alltför länge byggt samhället så det förutsätter att man har bil. Det märker jag inte minst nu när jag har en mor som börjar bli gammal och inte längre kan köra; alla affärer i närområdet är nerlagda för stormarknaderna – som förutsätter bil – har konkurrerat ut dem. Och detta är i Stockholmsområdet.

    Likadant är det med ”barnens aktiviter”; förr fanns de nära hemmen så barnen själva kunde ta sig dit med cykel, nu ligger de miltals bort.

    Visst, det blir problem när vi har planerat samhället så all verksamhet förutsätter bil. Men oavsett den förslagna bilskattehöjningen så kommer vi inte i längden att kunna ha ett samhälle som förutsätter att alla har tillgång till egen bil.