Posts Tagged ‘Infrastruktur’

Läckert logiska järnvägssatsningar

torsdag, augusti 30th, 2012

Gillar att rälsen dras så att olika trafikslag som tåg/flyg/väg/hamn korsas. Det är som när elektriska ledningar kopplas samman. Det gnistrar till av energi. Förbindelsen mellan Stockholm och Norrköping/Linköping får en station vid Skavsta flygplats. Resenärerna kan lättare slippa buss och bil. Mellan Borås och Göteborg ligger Landvetters flygplats och äntligen ska man kunna tåga dit. Detta spårbygge borde gjorts för decennier sedan. Vilken tillväxt kunde ha skett? Hur många hundratusentals taximil kunde undvikits?

Undrar hur snacket gick när Västkustbanan skulle dras över Bjäre. Någon måste sluntit med linjalen på kartan för spåren är dragna för långt från Ängelholms flygplats för att kunna tas tillvara som den enorma utvecklingsmöjlighet den skulle kunna varit. Flygpassagerare från Halland och Skåne skulle kunna erbjudits bekvämt och miljövänligt tåg. Att dubbelspåren sedan kvaddar Skäldervikens yppersta kvalitéer där de skär genom denna kustjuvel är obegripligt.

Norrköping och Linköping kallar sig Den fjärde storstadsregionen och har lyckats i sitt enträgna lobbyingarbete. Grattis till dem. Massiva satsningar under exempelvis Almedalsveckan de senaste åren har gett utdelning. För ett antal år sedan fredspipade de sitt gamla östgötska inbördeskrig och påsade sina utspridda 276 000 invånare. När Skåne nordväst presenterade över 300 000 skåningar i tio nordvästskånska kommuner på samma yta som Uppsala räknades helt plötsligt alla 420 000 Östgötar som storstadsbor.

1 100 000 Skåningar och 3 600 000 Öresundsbor utgör ett tillväxtlokomotiv för Sverige. De nu föreslagna järnvägssatsningarna innebär positiva kvalitetshöjningar även för Öresundsregionen. De riktade satsningarna med bland annat dubbelspår på HELA Västkustbanan verkar dröja till höstens propositioner om budget och infrastruktur.
Det är långt mellan Skåne och Stockholm. Det hade behövts snabbtåg.
HD. DN DN2 SVD SVD2 SVD3 SVD4 HD DN121014

Min Almedalsvecka

fredag, juli 8th, 2011

Almedalen har det skrivits mycket om den senaste tiden och det ur många synvinklar. Jag tycker det är naturligt för mig som politiskt förtroendevald i min position att delta och förundras över de som inte tycker att möten mellan människor är viktiga. För det är ju just det som det hela handlar om, möten. Organiserade seminarier, mingel och samtal skapar just möten. Ny information, nya infallsvinklar och spontana möten inspirerar, väcker till liv och ändrar tankebanor. Det är för mig en naturlig del i mitt politiska arbete, att ta in nya intryck och lära mer om det jag jobbar med och för.

Min personliga almedalsplanering har pågått lång tid . Jag funderade igenom min politiska roll och valde intressanta seminarier och mål efter det. Det innebär inte att jag hade en fulltecknad kalender med måsten även om den är full av möjligheter och jag under tidens gång prioriterar vad jag ska göra. Ett två-timmars lunchseminarium om det civila samhället var i verkligheten enbart lunch. Jag som var där för att söka information och lära mer pratade med två kvinnor samtidigt som jag åt, för att lämna efter 20 minuter till nästa event som var antecknat i kalendern. Samtidigt har jag stannat på långa eftermingel då jag funnit det värdefullt och hoppat över flera intressanta saker. Inte minst är just det oplanerade mötet med någon man känner ofta värdefullt.

Fler och fler event pågår parallellt och det är fler människor här än någonsin tidigare. Jag noterar att riksdagskollegor är här i mindre omfattning nu än förr. För ett antal år sedan var det många som var på plats hela veckan. Nu väljer flera att inte komma hit alls. Många är på plats de dagar de har ett engagemang i en paneldebatt, seminarier eller något liknande, sedan reser de hem. Intresset hos fler att söka möten och ny kunskap minskar alltså och kan fås på andra håll, eller så är man  mindre intresserad av det. Eftersom det totala antalet personer är fler innebär det att fler företag, organisationer, journalister och lobbyister är plats och kanske sänder de fler medarbetare nu än tidigare. Kanske använder de Almedalsveckan till en dold personalfest?

Öresundshuset gör succé andra året också. Besöksmässigt bra. Intressanta seminarier. Kanske skulle rubrikerna vara av annan karaktär som inte är så skåniga, regionala. Funderar på hur många icke-skåningar på nationell beslutsnivå som nås, egentligen. Kanske skulle fler aktiva ur Öresundskomiteen bjudas in för att vara aktiva under veckan. Som exempel kan sägas att kulturfrågorna inte har lyfts över huvud taget. Kanske kan en diskussion om att utveckla perspektiven vara aktuellt inför de kommande åren? För att vara på plats i Almedalen är viktigt, särskilt för Skåne och Öresundsregionen.

 För min del väntar veckans sista mingel i Öresundshuset, sedan Juholts tal, sedan… får vi se, jag känner mig lite trött och sliten och ser fram emot att resa hem imorgon.

Region Skåne måste representeras i Stockholm

tisdag, november 23rd, 2010

En fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör lönar sig ur många perspektiv. Resandeunderlaget är så stort så att en intäktsfinansierad förbindelse innebär en vinstaffär på 30 års sikt. Vad det skulle innebära ur ett regionalt integrationsperspektiv är svårt att mäta och förutspå. Men de positiva effekterna av Öresundsbron underskattades kraftigt av dåtidens fjärrskådare. Särskilt de positiva effekterna för resten av Sverige.
En fast förbindelse mellan två länder kräver lite extra när det gäller beslutskraft. Ett långvarigt informationsarbete ger effekt. Nu har den danska Region Hovedstaden tagit ställning och presenterar ett förslag för sin regering. De är nära sin regering. Skulle Region Skåne vara lika nära vår skulle de åka till Malmö för att göra sin presentation. Danskarna kan vara snabba att fatta beslut och när de väl gjort det är genomförandetempot högt. Det visar erfarenheterna från Öresundsbron.
För att nå den svenska regeringen krävs helt andra insatser. Det är långt till Stockholm där våra företrädare i Riksdagen redan har kalendrarna fulla av måsten. I Trafikutskottet är den skånska representationen ytterst tunn. Regeringens ende skåning har fullt arbete med sina frågor. Region Skåne måste skaffa sig bättre representation i Stockholm, för Skånes skull.
När de svenska rikstidningarna skriver om Helsingborg och Skåne handlar det mest om fotboll, kriminalitet eller extremt snöfall.
HD Danska Ingeniören Berlingske

Livsnerver

onsdag, augusti 25th, 2010

Hålet genom tunneln sker troligtvis idag. Hallandsås, den höga tröskel som varit till så stora besvär så länge. Som barn kommer jag ihåg de långa bilköerna över åsen när frustande långtradare kämpade med den branta backen. Vansinnesomkörningarna med motorsvaga bilar var många, likaså olyckorna. Som tågpendlare i början på 80-talet innebar det ofta stora förseningar när höstlöven gjorde rälsen så hal att tåget stannade och var tvunget att backa tillbaka till Båstad. Enkelspår komplicerade tillvaron ytterliggare. När beskedet kommer, så kommer jag i tankarna lyfta ett glas och gratulera till genombrottet. Som pensionär kommer jag tänka tillbaka på det långvariga arbete med tunneln genom Hallandsås och försöka bita mig i läppen för att inte trötta ungdomarna som kommer se förbindelsen norrut, genom åsen, som en helt självklar livsnerv.
En livsnerv för Osloregionen, Göteborg, västkusten, Skåne, Öresund och Helsingborg men även vidare söderut. Vi behöver så väl dessa välfungerande sammanlänkningar mellan befolkningstäta regioner för att främja utveckling och tillväxt. Dubbelspår på hela Västkustbanan blir nästa glashöjartillfälle och vi kommer då fira att vi slipper lyssna till konduktören som i högtalaren meddelar att vi får stå stilla ytterliggare en stund för tågmöte.
HD  DN  SDS

Öresund har gott om plats, Sundsbussarna satsar

tisdag, augusti 24th, 2010

Härligt att Sundsbussarna är tillbaka! Och nu letar de efter fler fartyg. Det borgar för en sommar 2011 med flera små, snabba överfarter mellan Helsingborg och Helsingör. Synd bara att företaget inte ser vinsten med att erbjuda pendlarna möjlighet att åka med på sina pendlarkort. Varje resenär är ju en möjlig kund varje resa. Och när pendlaren ska välja transportör tillsammans med familj och vänner på fritiden står inte Sundsbussarna på den listan, synd, hoppas de snart ser möjligheten.
HD