Posts Tagged ‘SKÅNE NORDVÄST’

Jag hjärta Systemet

tisdag, september 18th, 2012

Jo jag gillar Systembolaget. Kunnig och servicemedveten personal i kombination med ett fantastiskt sortiment gör att jag gärna handlar där. Samtidigt tycker jag det är logiskt och rimligt att få handla vin direkt av vinbonden på vingården. Som det går att göra i många andra länder.

Det framförs en lång rad argument mot alla tankar och förslag om förändringar som är kopplade till legal alkoholförsäljning i Sverige. Den socialdemokratiske riksdagsledamotens fullkomliga kapitulation häromsistens visar inte på politikens möjligheter. Däremot en högst medveten politisk värdering om var möjligheterna till störst stöd och politisk karriär kan hämtas.

Monopolets ställning kan omöjligt brytas av att våra lokala vinbönder får tillstånd att sälja direkt till intresserade kunder. Om vi inte vill det förstås. Det gäller att ta fram en nationell lagstiftning som reglerar småskalig försäljning av egenproducerade drycker och som samtidigt kan fungera parallellt med Systembolagets mängdförsäljning. Regelverk och kontroll måste självklart till för att inte sälja till underåriga och alkoholberoende, precis som Systembolaget gör idag.

Så kan Systembolaget och vinbönderna göra sina besökare glada och nöjda. Samtidigt stärker vi det lokala näringslivet, besöksnäringen och turismen. Vi måste våga.

HD  HD2  HD3 Mats Sander om alkoholpolitiken

Läckert logiska järnvägssatsningar

torsdag, augusti 30th, 2012

Gillar att rälsen dras så att olika trafikslag som tåg/flyg/väg/hamn korsas. Det är som när elektriska ledningar kopplas samman. Det gnistrar till av energi. Förbindelsen mellan Stockholm och Norrköping/Linköping får en station vid Skavsta flygplats. Resenärerna kan lättare slippa buss och bil. Mellan Borås och Göteborg ligger Landvetters flygplats och äntligen ska man kunna tåga dit. Detta spårbygge borde gjorts för decennier sedan. Vilken tillväxt kunde ha skett? Hur många hundratusentals taximil kunde undvikits?

Undrar hur snacket gick när Västkustbanan skulle dras över Bjäre. Någon måste sluntit med linjalen på kartan för spåren är dragna för långt från Ängelholms flygplats för att kunna tas tillvara som den enorma utvecklingsmöjlighet den skulle kunna varit. Flygpassagerare från Halland och Skåne skulle kunna erbjudits bekvämt och miljövänligt tåg. Att dubbelspåren sedan kvaddar Skäldervikens yppersta kvalitéer där de skär genom denna kustjuvel är obegripligt.

Norrköping och Linköping kallar sig Den fjärde storstadsregionen och har lyckats i sitt enträgna lobbyingarbete. Grattis till dem. Massiva satsningar under exempelvis Almedalsveckan de senaste åren har gett utdelning. För ett antal år sedan fredspipade de sitt gamla östgötska inbördeskrig och påsade sina utspridda 276 000 invånare. När Skåne nordväst presenterade över 300 000 skåningar i tio nordvästskånska kommuner på samma yta som Uppsala räknades helt plötsligt alla 420 000 Östgötar som storstadsbor.

1 100 000 Skåningar och 3 600 000 Öresundsbor utgör ett tillväxtlokomotiv för Sverige. De nu föreslagna järnvägssatsningarna innebär positiva kvalitetshöjningar även för Öresundsregionen. De riktade satsningarna med bland annat dubbelspår på HELA Västkustbanan verkar dröja till höstens propositioner om budget och infrastruktur.
Det är långt mellan Skåne och Stockholm. Det hade behövts snabbtåg.
HD. DN DN2 SVD SVD2 SVD3 SVD4 HD DN121014

Turista tillsammans

onsdag, april 25th, 2012

Noterar att Öresundsinstitutets tidning, Job & Magt, i nummer 4, 2011 skriver om turismen i Öresundsregionen kopplat till Guide Michelin. Jag tycker förhållningssättet är passivt. Ett konstaterande. Guide Michelin ser på världen med nationsglasögonen på. Representanterna har inte en aning om de mellanregionala strävanden som de facto finns – Öresundsregionen.
Eftersom referensen till Guide Michelin görs så uppfattar jag den som betydelsefull i turist- och besökssammanhang och att det finns en stor potential för turistansvariga i regionen att informera den om vad som sker i Öresundsregionen.
För det kan väl inte vara så att det på den svenska sidan av sundet enbart finns besöksvärdheter i Malmö/Lund-området? Nej det ser ut som en koppling till något annat räknas. Annars hade väl tvillingtornet till Kronborg funnits med? För om de båda stränderna tillhört samma land hade väl Kronborg och Kärnan presenterats som den historiska helhet de faktiskt utgör. Kanske skulle Europas vackraste Park – Sofiero, varit till diskussion att finnas med om någon jobbat för att medvetandegöra den för Guide Michelins beslutsfattare.
Min uppfattning är att arbetet måste intensifieras. Strukturerat, tillsammans. Kanske ska Guide Michelin uppvaktas gemensamt med representanter för turism och besöksnäring från hela Öresundsregionen?
Job & Magt

Region Skåne måste representeras i Stockholm

tisdag, november 23rd, 2010

En fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör lönar sig ur många perspektiv. Resandeunderlaget är så stort så att en intäktsfinansierad förbindelse innebär en vinstaffär på 30 års sikt. Vad det skulle innebära ur ett regionalt integrationsperspektiv är svårt att mäta och förutspå. Men de positiva effekterna av Öresundsbron underskattades kraftigt av dåtidens fjärrskådare. Särskilt de positiva effekterna för resten av Sverige.
En fast förbindelse mellan två länder kräver lite extra när det gäller beslutskraft. Ett långvarigt informationsarbete ger effekt. Nu har den danska Region Hovedstaden tagit ställning och presenterar ett förslag för sin regering. De är nära sin regering. Skulle Region Skåne vara lika nära vår skulle de åka till Malmö för att göra sin presentation. Danskarna kan vara snabba att fatta beslut och när de väl gjort det är genomförandetempot högt. Det visar erfarenheterna från Öresundsbron.
För att nå den svenska regeringen krävs helt andra insatser. Det är långt till Stockholm där våra företrädare i Riksdagen redan har kalendrarna fulla av måsten. I Trafikutskottet är den skånska representationen ytterst tunn. Regeringens ende skåning har fullt arbete med sina frågor. Region Skåne måste skaffa sig bättre representation i Stockholm, för Skånes skull.
När de svenska rikstidningarna skriver om Helsingborg och Skåne handlar det mest om fotboll, kriminalitet eller extremt snöfall.
HD Danska Ingeniören Berlingske

När börjar vi borra en tunnel till Danmark?

måndag, september 6th, 2010

Danskarna har när till sin huvudstad och beslutsfattarna. Vi har efter enträget arbete lyckats nå tillräcklig förståelse från Stockholm. Nu rapporteras om det ekonomiska underlaget. Det räcker till och blir till och med över. Det finns bar en rimlig fråga kvar: När börjar vi?
HD  HD2